Rollespillmat: Homsefrikassé

Dette er selvsagt ikke et forøk på å være politsk ukorrekt, det er rett og slett bare et kjælenavn på hønsefrikassé. Jeg spiste det første gangen på en folkehøgskole som var viden kjent for å lage helt jævlig mat, så da jeg skulle lage dette selv så var jeg skeptisk. Samtidig lurer jeg på hva de kan ha gjort på det kjøkkenet for å ødelegge noe såpass enkelt.

Homsefrikassé med kyllingfilét (nok til 6 sultne mennesker)

  • 8 kyllingfiléter i biter
  • 10 poteter, skrelt, i biter
  • 1 stor pastinakk, skrelt, i små biter
  • 6 gulrøtter, skrelt, kuttet på skrå i biter
  • 1/2 sellerirot, skrelt, i små biter
  • 1 purreløk i ringer
  • 1 terning hønsebuljong
  • 1 liter melk + nok annen væske til å få 2 liter
  • 3 poser hvitsaus-pulver (for den late)
  • 1 potte fersk persille, hakket

Begynn med å kutte opp grønnsakene og kyllingen. Kok alt sammen i vann med buljong til det er mørt. Jeg hadde misforstått og trodde at alt måtte kokes i den hvite sausen. Blemme! For det ble veldig slitsomt etter hvert å stå og røre i gryta. Sukk

Deretter lager du hvit saus med vannet fra kokinga og helmelk, til sammen to liter væske på tre poser saus. Bland grønnsaker og kylling i sausen, og rør inn hakket persille.

Legg igjen en kommentar