Rollespillmat: Toad-in-the-hole

Da jeg var barn leste jeg en gang om noen som spiste Yorkshire pudding, en engelsk rett. Jeg tror det var i ei bok av Roald Dahl (let’s face it – jeg leste ikke annet i en periode). Jeg vet ikke hvordan jeg kom på det, men i går kom jeg altså plutselig til å tenke på denne «puddingen» – den var beskrevet som en slags deig i langpanne med pølser som stakk opp – og fikk så innmari lyst til å prøve å lage det.

Et kjapt søk på internett avslører at Yorkshire pudding er et slags bakverk som normalt bakes i muffinsformer og brukes som tilbehør til kjøtt med brun saus. Jeg hadde ikke lyst til å lage det, jeg hadde lyst til å lage den med pølser, slik jeg hadde lest om, og enda litt googling viste at å lage puddingen på denne måten kaltes «toad-in-the-hole». Litt konsultering med min britiske venninne ledet meg til å tro at kålrabistappe var passende tilbehør.

Toad-in-the-hole (nok til 6-7 personer)

  • 1 stor pakke grillpølser eller andre skinnfrie pølser (ca 1 kg)
  • 50 g smør (alternativt stekefett fra kjøtt)
  • 6 egg
  • 4 dl hvetemel
  • 4,5 dl melk
  • 1 ts salt
  • 1 ts bakepulver

Sett stekeovnen på 200 grader og varm ei langpanne på ca 35x35cm. Ta egg og melk ut av kjøleskapet og la det bli romtemperert på kjøkkenbenken.

Sikt det tørre oppi en bolle og lag en fordypning i det. Hell på melk og pisk det sammen – det er viktig at det ikke blir klumper. Pisk sammen eggene for seg, og pisk det hele sammen til slutt.

Smelt smøret i panna og legg pølsene oppi. Det skal frese litt. Hell røra rundt pølsene. Sett i ovnen på 200 grader i 15 minutter, skru deretter ned varmen til 180 og la stå i nye 15 minutter. Deigen skal bli gyllenbrun på toppen og heve litt. Sjekk med en gaffel om du er usikker på om deigen er stekt.

Kålrabistappe

  • 10 poteter, skrelt og i biter
  • 2 store kålrabier, skrelt og i biter
  • 50 g smør
  • 2 dl fløte
  • 2,5 buljongterninger
  • 1 ss persille

Kok kålrabi og potet i lettsaltet vann til bitene er helt møre og myke. Slå av vannet. Mos med en moser mens du fyller på med smør, fløte, persille, og buljong. Bland godt sammen.

Retten serveres med brun saus eller kjøttkakesaus. For en mer autentisk rett, bruk engelske pølser og «gravy», og server med grønne erter til.

1 thoughts on “Rollespillmat: Toad-in-the-hole

Legg igjen en kommentar