Vaniljeyoghurt

Visste du at den kunstige vaniljen som brukes i ferdigprodukter er laget av råttent treverk? Vel, nå vet du det. Så i stedet for å kjøpe vaniljeyoghurt fra Tine, så bestemte jeg meg for å smakssette den selv.

Vaniljeyoghurt (ca 4 frokostporsjoner)

  • 1 stort beger yoghurt naturell (ikke matyoghurt, det er noe litt annet)
  • 4 ts hvitt sukker, knust
  • 1 vaniljestang, bare frøene

Jeg liker litt tjukkere yoghurt enn den man vanligvis får i butikken, så jeg bestemte meg for å sile yoghurten jeg kjøpte for å ha som base. Det gjør man ved å legge en tynn klut eller klede (helt rent) over en bolle eller et litermål, og slå en strikk rundt (eller finne på noe annet) slik at kledet blir liggende fast over bollen. Hell yoghurten oppi kledet, og la det hele stå i kjøleskap, med lokk over, i noen timer – eller til yoghurten har rent av nok i forhold til din smak. Spa yoghurten over i en bolle eller beger med lokk.

Knus sukkeret enten i en morter eller i ei matmølle. Du skal ikke bruke melis, for melis er tilsatt stivelse. Skrap frøene ut av vaniljestanga, og bland frø og sukker i den ferdige yoghurten – bland godt! La det hele stå, gjerne over natta, for å trekke smak. Før du spiser av den, bør du røre den litt sammen igjen, for den har garantert «svetta» litt over natta.

Den utskrapte vaniljestanga kan brukes til noe annet – f.eks. til å legge oppi en melkekartong for å lage svak vaniljesmak på melka, eller oppi et tett glass med sukker, for å avgi smak til sukkeret. Den kan også kokes sammen med kakao.

Vaniljeyoghurt smaker ypperlig sammen med frisk frukt eller «granola»:

«Granola»

  • 1 kopp hakkede nøtter/mandler
  • 1 kopp havregryn
  • 25 g smør
  • 2 ss brunt muscovado-sukker
  • 1/4 ts kanel

Smelt smør og sukker i stekepanne. Rør inn kanel. Rør deretter inn nøtter og havre til alt er godt blandet og litt stekt. Spre det på bakepapirkledd rist, og la det kjølne.

Grunnen til at jeg kaller dette «granola» og ikke granola, er at det skal være honning og rosiner i ekte granola. Siden jeg aldri har fått til å lage noe annet enn te med honning uten at det har smakt rart, og siden jeg hater rosiner av hele min svartskurte sjel, så ble det uten.

Legg igjen en kommentar