Rollespillmat: Panert kylling

Dette er en egen variant av ei amerikansk oppskrift jeg kom over som innebærer å marinere kylling i «buttermilk» – altså kjernemelk. Det skal gjøre kjøttet veldig saftig. Visstnok selger de ikke kjernemelk i Norge (unntatt på økologiske gårdsbruk), og jeg kom frem til at det nærmeste var skummet kulturmelk. Siden jeg ikke kan fordra kulturmelk, trenger jeg å kjøpe en variant som kan brukes i noe annet, og dermed falt jeg på Kefir i stedet (den bruker jeg i scones). Kefiren er feitere, og jeg kunne godt tenke meg å bruke skummet kultur en annen gang, når jeg f.eks. skal lage dobbel porsjon.

Corny? Flakey? Yummy!

Under matlaginga brukte jeg frossen kyllingfilét. Det anbefales ikke med mindre du har tid til å tine den helt. Når marinaden fryser er det ikke så mye poeng i den. Likevel funka det relativt greit, og man kjente at kjøttet var mørt og saftig.

Panert kylling (til 6 personer)

  • 6 kyllingfiléter
  • 5 dl kefir
  • saften av 1/2 sitron
  • 1 rød chili, hakket
  • 1 gul løk i tynne strimler
  • 1 ss timian
  • 1 kinesisk hvitløk, knust
  • salt og pepper
  • 160 gram revet parmesan (tilsvarer ca 4 poser ferdigrevet á 40 gram)
  • 5 dl cornflakes, grundig knust
  • 1-2 ss diverse krydder, inkludert salt (anbefaler chili, pepper, persille, og sennepsfrø)
  • 1 ss timian

Begynn gjerne dagen før, eller i det minste tre timer før du skal i gang med middagen.

Skjær og knus og kutt løken, hvitløken, og chilien. Press safta av sitronen. Bland det godt sammen med kefiren i en stor bolle, og salte og pepre. Ha oppi kyllingfilétene og dekk dem godt med blandinga. Legg på lokk eller plast og la stå i kjøleskap i 3-12 timer.

Marinaden i seg selv ser riktignok ikke spesielt god ut...

Putt cornflakes i en plastpose og legg den flatt på benken. Pass på at åpningen er lukket godt igjen. Bruk et kjevle for å mose flakene så godt som mulig – dette er ganske gøy. Bland cornflakes, parmesan, diverse krydder, og hakket timian.

...og paneringa lukter rumpe, men så er den jo full av revet parmesan.

Når kyllingen er klar: Still ovnen på 175 grader. Legg bakepapir på ei bakerist. Ta kyllingen ut av marinaden og rist av den litt overflødig væske før du ruller filétene i cornflakesblandingen. Press litt sånn at smulene henger på, og legg filétene på bakepapirkledd rist. Sett dem i varm ovn, og la dem stå i rundt 45 -60 minutter, til de har fått gyllen brunfarge.

Tilbehør: Couscous

  • 1 pakke couscous (ca 500 g)
  • 1 ss smør
  • 3 sjalottløk, hakket
  • 1 terning buljong
  • 7,5 dl kokende vann
  • 1 ss mager crème fraîche
  • litt krydder etter smak

Hakk løken og smelt smør i en kasserolle. Stek løken i kasserollen til den er myk og blank. Ha over kokende vann og buljong, og rør inn couscous og krydder. La det stå under lokk i 5-8 minutter og rør deretter inn crème fraîche.

Serveres med dampet brokkoli.

Legg igjen en kommentar