Karbonadesmørbrød

Karbonadesmørbrød er noe besteforeldre spiser. Det er ikke «kul» kost. For min del spiser jeg det bare ved avslutningene for de ansatte på jobben, ved jul og til sommeren, og selv da er det vel egentlig mest fordi jeg er sulten. Jeg er ikke noen karbonadespiser.

Likevel spiste jeg karbonadesmørbrød til middag i dag. I stedet for ei kneippbrødskive med karbonade, stekt løk, og grå ertestuing ble det egentlig en ganske mye mer fancy opplevelse. Løsningen var for det første å lage ertestuing selv, for å få en søtere stuing med frisk farge og smak, og for det andre var det å steke rødløk og paprikastrimler som tilbehør og toppe det hele med løkmarmelade fra Klostergården på Tautra. Det gjorde heller ingen skade at brødet ble erstattet med et fint rundstykke.

«Daaar kjem dampen, gaaamle dampen…»

Ertestuing

  • 250 g frosne selskapserter
  • 1 dl kremfløte
  • 1 ss smør
  • salt og pepper etter smak
  • 1 klype garam masala

Smelt smør i en liten kjele og varm det til det freser. Ha i erter rett fra fryseren og fres dem i smøret. Frosne erter er bedre enn erter fra boks eller bløtlagte tørkede erter, fordi de er søtere på smak. Som unge pleide jeg å snavle frosne erter rett fra posen. Når ertene begynner å bli varme, ha i salt, pepper, garam og fløte. Kok opp til fløten tykner litt, og mos med stavmikser – forsiktig, så du ikke maler veggene med erter.

Stekt løk og paprika

  • 1/2 rødløk
  • 1/2 rød paprika
  • 2 ss matolje
  • kayennepepper
  • timian

Strimle løk og paprika, og varm oljen i ei panne. Fres grønnsakene først på høy varme, skru deretter ned plata og ha i krydder. Stekes på lavere varme til de har blitt blanke/myke nok. Du kan tilsette salt hvis du vil, men for meg var det viktigere at den naturlige sødmen i stekt løk og paprika kom til sin rett.

Legg igjen en kommentar