Nifse muffins og «True Blood»

Kjæresten spurte meg om jeg kunne bake muffins til et Halloween-arrangement på biblioteket, under krav om at de måtte være «nifse» muffins. Siden jeg har skapet fullt av matfarge, var ikke det noe problem – bortsett fra at jeg måtte bake et sinssvakt antall!

Nifse muffins (omtrent 70 muffins)

  • 360 g smør
  • 600 g sukker
  • 4 ts vaniljesukker
  • 14 dl mel
  • 6 ts bakepulver
  • 9 dl seterrømme
  • 12 eggehviter

Deigen lages som i oppskrifta til Jedimuffins, bare at denne porsjonen er firedoblet! Vil du lage en «normal» porsjon, bruk originaloppskrifta.

"We're gonna need a bigger bowl!"

Fargene la jeg til etter hvert, og brukte orange, lilla, blå, og grønn. Det ble så mange til slutt at jeg måtte stable dem på rister på gulvet. Alle bord- og benkeflater var okkuperte av etter eller annet bakeremedie. Noen ganger spør jeg meg selv hvorfor jeg ikke eier flere litermål. Jo! Fordi jeg ikke har plass til å sette dem på benken når jeg bruker dem.

Look at the pretty colours!

Til pynt måtte jeg finne på noe som ser skummelt ut. Jeg bestemte meg for å prøve meg på en granateplesirup som «blod».

«True Blood»

  • kjernene fra 2 granatepler
  • 1,5 dl vann
  • 2 dl sukker
  • evt. litt matfarge for å justere rødfargen (gul og rød)

Kutt opp og pell kjernene ut av granateplene. Ha dem i en liten kjele og hell over 1,5 dl vann. Kok opp mens du moser frøene litt med en gaffel. Småkok til det meste av saft er trukket ut og væska er ganske rød.

Sil safta av frøene og ha den tilbake i kjelen. Frøene kan du kaste, for de ser ikke ut, og smaker vassent nå som de er kokt. Smelt sukkeret i safta, og småkok på lav varme til sirupen er tjukk og fargen er riktig. Juster evt. med litt matfarge.

Hell over i tjukk glassbeholder og settes kaldt til sirupen er kald. Holder seg ei uke i kjøleskap. God på iskrem!

"SOOKEEEEEH!"

Det triste er jo at jeg ikke fikk glasert og «blodifisert» muffinsene, fordi de måtte stables for å få dem med nedover til biblioteket. Akk! Så jeg sitter altså igjen med en bolle sjokoladeglasur og ei mugge blod… blodig diaré anyone?

Om nom nom.

1 thoughts on “Nifse muffins og «True Blood»

  1. Det blodet skal jeg prøve meg på neste gang jeg trenger fake blod til noe! Sist gang endte det med at jeg måtte finne en skalpell og skjære meg i fingeren, hehe 😛

Legg igjen en kommentar